Wiele młodych mam słyszy, że najlepiej spać wtedy, kiedy dziecko śpi. To wydaje się proste, jednak każda kobieta w tym czasie chce posprzątać, zadbać o dom, ugotować obiad dla siebie i rodziny. Jest wiele obowiązków domowych, których wykonanie wydaje się ważniejsze, niż sen. Niestety młodzi rodzice zazwyczaj mają bardzo mało czasu na sen. Mimo tego, że w pierwszych miesiącach życia dziecko śpi ponad dwanaście godzin dziennie, to nadal jest wiele rzeczy do zdobienia. Pozostaje pielęgnacja, czas na usypianie malucha oraz wiele innych obowiązków. W ten sposób młodzi rodzice zapominają o ty, jak ważny jest rytm dobowy, jak sen wpływa na zdrowie, wygląd i samopoczucie.

Sen i jego wpływ na zdrowie

Sen już od najmłodszych lat jest jednym z ważniejszych procesów dla organizmu. To właśnie w tym czasie organizm jest w stanie się zregenerować, a mózg i układ nerwowy się rozwijają. Jest to więc czas niezbędny do życia. Brak snu może przyczynić się do kłopotów z pamięcią, zaburzenia widzenia, a nawet powodować może halucynacje i utratę przytomności. Nie można więc ignorować potrzeby snu, ponieważ organizm potrzebuje odpoczynku, by móc się zregenerować, a także rozwijać i prawidłowo pracować. W ciągu dnia dorośli powinni spać od ośmiu do sześciu godzin. Oczywiście organizm każdego człowieka jest inny, więc niektórzy już po sześciu godzinach będą wyspani, a u innych osiem godzin może być za mało na wypoczynek. Wszystko zależy oczywiście od rodzaju pracy. Im bardziej wymagająca i męcząca, tym organizm potrzebuje więcej czasu na to, by móc się zregenerować.

O tym powinni pamiętać również młodzi rodzice. Pierwsze miesiące po narodzeniu dziecka są ważnie nie tylko dla maluchów, ale również ich opiekunów, którzy powinno być wypoczęci, by móc pielęgnować, monitorować i wspierać rozwój dziecka z pełną świadomością. Brak snu niestety negatywnie wpływa na pracę układu nerwowego. Jeśli rodzice śpią za mało w ciągu doby, pojawić się mogą zaburzenia koncentracji i pamięci, przez co zwiększa się ryzyko popełnienia błędu w czasie opieki nad dzieckiem. Lepiej więc zadbać o swój wypoczynek nie tylko dla swojego, ale również dobra dziecka.

Jak sen wpływa na samopoczucie?

Jesteś niewyspana i wszystko Cię drażni? Masz mniej cierpliwości, każdy głośniejszych hałas staje się irytujący, a co więcej wydaje Ci się, że świat obrócił się przeciwko Tobie? To może być objaw przemęczenia. Jeśli organizm nie jest wypoczęty, a dodatkowo sen trwa zdecydowanie za krótko, to każdy bodziec odczuwany jest silniej. Każda rozmowa może być powodem do kłótni lub płaczu. Każdy płacz dziecka może być irytujący i jeszcze bardziej męczący. Zwykłe pytanie partnera lub starszego dziecka może Cię drażnić i irytować. Jeśli więc czujesz, że tracisz nad sobą kontrolę, a Twoje samopoczucie znacząco się pogorszyło dobrym rozwiązaniem będzie przekazanie opieki nad dzieckiem partnerowi na jeden dzień, być Ty mogła się zregenerować i odpocząć. Potrzebujesz długiego snu, gorącej kąpieli i pożywnego posiłku. To powinno pomóc. Pamiętaj, by każdego dnia przesypiać minimum sześć godzin dziennie.

Sen i jego wpływ na wygląd

Zarówno organizm, jak i całe ciało potrzebują regeneracji i odpoczynku. Do tego niezbędny jest sen, którego brak może doprowadzić do pogorszenia się zdrowia, a także wyglądu. Skóra na twarzy i całym ciele stanie się bardziej podatna na negatywne działanie czynników zewnętrznych i atmosferycznych. Skóra wyglądać będzie na przemęczoną. Jej kolorystyka zmieni się na szarą, a oczy będą podkrążone i zmęczone. Dodatkowo przyśpieszy proces starzenia się, przez co na skórze zaczną pojawiać się zmarszczki, cera straci swoją jędrność i elastyczność. Brak snu odbija się jednak nie tylko na skórze, ale również na paznokciach, które staną się cienkie i łamliwe. Płytka będzie rosła wolniej, szybciej się będzie łamać i rozdwajać. Włosy również zaczną odczuwać brak snu. Staną się matowe, cienkie i słabe. Zaczną wypadać, łamać się, a ich wzrost spowolni.

Okazuje się więc, że sen jest niezbędny do tego, by organizm i całe ciało funkcjonowały prawidłowo. Jeśli w czasie macierzyństwa pojawiają się u Ciebie problemy ze snem, warto zgłosić się po pomoc do specjalisty.

Similar Posts

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *