Cynk to wartościowy składnik odżywczy, który ma ogromny wpływ na pracę organizmu ludzkiego. Jego prawidłowa ilość powinna znaleźć w diecie każdego z nas. Zdaniem niektóry jest to pierwiastek miłości. Jednak taka nazwa z pewnością nie jest mu nadana bezpodstawienie. Pierwiastek wpływa na libido u kobiet i mężczyzn. Jest również niezbędny do zachowania płodności na najwyższym poziomie. Jakie właściwości wykazuje cynk, a także jak uzupełniać jego niedobory?

Cynk na płodność mężczyzn

Cynk jest niezbędnym składnikiem w diecie mężczyzn, którzy chcą utrzymać swoją płodność na najwyższym poziomie. Pierwiastek ten odpowiada za prawidłowe wydzielanie testosteronu. Ten hormon męski jest niezastąpiony w procesie wytwarzania spermy. Pierwiastek ma za zadanie wydłużać żywotność plemników. Ma on wpływ na strukturę białka, a więc ma znaczenie dla każdego plemnika. Prawidłowe stężenia cynku we krwi przyczynią się do zwiększenia ilości spermy, a także do poprawienia jakości nasienia. Niedobory cynku powodować będą zmniejszoną ilość plemników w spermie, a co więcej doprowadzić mogą do utraty ich aktywności, przez co dotarcie do komórki jajowej będzie jeszcze trudniejszym zadaniem.

Dodatkowo cynk uznawany jest za jeden z najsilniejszych antyoksydantów, dzięki czemu zwalcza wolne rodniki i niweluje ich negatywny wpływ na komórki ludzkie. Dzięki temu chroni plemniki przed uszkodzeniem, co zmniejsza ryzyko występowania wad u płodu.

Przez niedobory pierwiastka dojść może do spadku libido, co negatywnie wpłynie na życie i sprawność seksualną mężczyzn. Wszystkie wyżej wymienione czynniki znacząco utrudniają zapłodnienie, przez co każda para starająca się o potomstwo powinna zadać o uzupełnienie niedoborów w organizmie. Warto zaznaczyć, że to właśnie u mężczyzn w wieku reprodukcyjnym najczęściej wykrywany jest niedobór cynku. Długo utrzymujący się problem może przyczynić się do pogorszenia jakości nasienia, zmniejszenia ruchliwości plemników, a także skrócenia ich żywotności. W efekcie dojść może do bezpłodności.

Cynk — jak dawkować?

Mężczyźni w wieku reprodukcyjnym powinni spożywać 16 mg cynku na dobę. Jest to dawka określona przez Instytut Żywności i Żywienia. Dostarczenie takiej ilości pierwiastka w ciągu dnia do organizmu niestety nie jest łatwe. Liczne badania wykazują, że jest to jeden z najsłabiej przyswajalnych składników odżywczych. W codziennej diecie znajduje się mało produktów, które dostarczają cynk do organizmu. Warto jednak wiedzieć, gdzie go szukać, a także o jakie produkty spożywcze wzbogacić dietę, by poprawić płodność i zwiększyć szansę na zapłodnienie. Cynk w niewielkich ilościach obecny jest w:

  • Pestkach dyni,
  • Jajkach,
  • Czerwonym mięśnie,
  • Owocach morza,
  • Pszenicy,
  • Roślinach strączkowych,
  • Orzechach,
  • Nabiale,
  • Bananach.

Jakie są przyczyny niedoboru cynku?

Nieprawidłowo zbilansowana dieta to niejedyna przyczyna niedoboru cynku. Nie wiele osób zdaje sobie z tego sprawę, ale mężczyzna przy każdym wytrysku traci duże ilości cynku. Przy jednym wytrysku dochodzi do utraty aż pięciu miligramów cynku. Tak więc uzupełnianie codziennej diety w dodatkowe źródła cynku jest szczególnie ważne w przypadku mężczyzn, którzy są aktywni seksualnie. Dieta powinna zostać wzbogacona przez suplementy diety z cynkiem.

Przed rozpoczęciem suplementacji warto jednak zadbać o oczyszczenie organizmu, ponieważ toksyny i zanieczyszczenia gromadzące się w organizmie mogą utrudniać wchłanianie cynku.

Similar Posts

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *